شنوایی سنجی و سمعک قم_ خوش کلام-سمعک قم

تجویز به روزترین سمعک های هوشمند و نامرئی ساخت اروپا-02532941300

شنوایی سنجی و سمعک قم_ خوش کلام-سمعک قم

تجویز به روزترین سمعک های هوشمند و نامرئی ساخت اروپا-02532941300

عوامل مهم در انتخاب سمعک

عواملی که برای انتخاب سمعک اهمیت دارند

1- ویژگی های کم شنوایی:
ماهیت کم شنوایی شما نقش بزرگی در تعیین سمعک مورد نظرتان دارد. شنوایی شناس می تواند به شما در درک ویژگیهای منحصر به فرد کم شنوایی تان و تعیین بهترین مدل های سمعکی که می تواند نیازهای شما را برآورده نماید، کمک نماید.
2- شیوه زندگی:
در انتخاب سمعک باید نحوه زندگی، کار و اوقات فراغت خود را مد نظر داشته باشید. کارها و فعالیت هایی از زندگی تان که تاثیر بیشتری از کم شنوایی تان دیده است را مشخص نمایید. ممکن است شغل شما نیز یک عامل تعیین کننده باشد. نیازهایتان را در نظر بگیرید. ممکن است مطابق با نیازهای شغلی تان دائما در سفر باشید و یا شرایطتان طوری باشد که دائماً نگران عملکرد سمعک خود باشید. در این صورت بهتر است یک سمعک یدک نیز داشته باشید تا در صورتی که در طی فعالیت هایتان سمعکتان دچار مشکل شد، برایتان مسئله ای پیش نیاید.
3- تکنولوژی:
شاید مهمترین عاملی که در تعیین و خرید سمعک مد نظر می باشد «کیفیت صدا» باشد. علی رغم پیشرفت های سریع در تکنولوژی سمعک در برخی از موارد استفاده از سمعک های پیشرفته تر نه تنهاسودمند نیست بلکه مشکل ساز هم می شود در چنین مواردی بهتر است از سمعک های ابتدایی تر استفاده شود تا فرد کیفیت مناسب صدا را احساس نماید.
با شنوایی شناس مشورت کنید او در ارزیابی شنوایی شما و تعیین سمعک مطابق با نیازتان شما را کمک می کند.
4- جابجا کردن سمعک:
سمعکهای کوچکتر ظرافت بیشتری دارند و در کاربرد آنها احتیاط بیشتری لازم است. هر چه سمعک ظریف تر باشد گذاشتن و برداشتن آن و استفاده از دکمه های آن محتاطانه تر و با ظرافت بیشتری انجام می شود که ممکن است این کار برای افراد مسن، کودکان و افرادی که مشکل چشمی و کاهش دید دارند چندان آسان نباشد وآنها را دچار معضل نماید.
با این حال در برخی سمعکهای جدید دستگاه کنترل از راه دور وجود دارد که امکان خاموش، روشن کردن و کم و زیاد کردن صدا را بدون آنکه نیازی باشد به خود سمعک دست بزنید فراهم می کند.
5- ظاهر سمعک
اندازه سمعک ها متفاوت است برخی سمعک ها بسیار کوچکند و کاملاً در کانال گوش قرار می گیرند و بسیار ظریف می باشند برخی دیگر نیز بزرگتر بوده و پشت لاله گوش قرار می گیرند. برای بیشتر مردم ظاهر سمعکی که مورد استفاده قرار می دهند اهمیت دارد. تعیین اینکه فرد می تواند از سمعک ظریف داخل گوشی استفاده کند یا سمعک پشت گوشی به عوامل زیاد و متنوعی بستگی دارد بنابراین ممکن است امکان استفاده از سمعک های داخل مجرا برای همه افراد وجود نداشته باشد البته استفاده از سمعکهای پشت گوشی کوچک و کمی تغییر نحوه آرایش مو می تواند چاره ساز باشد.
6- مشخصات ظاهری گوش:
عوامل فیزیکی نیز می تواند در روند انتخاب سمعک تاثیر بگذارد. شکل و اندازه گوش خارجی و مجرای گوش در برخی افراد به نحوه ای است که امکان استفاده از انواع خاصی از سمعک را به آنها نمی دهد.برای مثال اگر مجرای گوش شما بسیار باریک است ممکن است نتوانید از سمعکهای داخل مجرا استفاده کنید. شنوایی شناس در تعیین اینکه مطابق با ظاهر فیزیکی گوشتان از چه سمعکی می توانید استفاده کنید، شما را راهنمایی می کند.
7- یک سمعک یا دو سمعک
مسلماً استفاده از دو گوش بهتر از یک گوش است زیرا شنوایی دو گوشی در تعیین جهت صدا و درک بهتر صداها کارآمدتراست. اگر شما فقط در یک گوشتان کم شنوایی دارید استفاده از یک سمعک برای شما مفید خواهد بود.
معمولاً کم شنوایی های ناشی از صداهای بلند(نویز) و یا کم شنوایی های ناشی از کهولت سن(پیر گوشی) هر دو گوش را درگیر می کند اما ممکن است نحوه درگیری هر دو گوش کاملاً متفاوت از دیگری باشد.
اگر در هر دو گوشتان کم شنوایی وجود دارد استفاده از دو سمعک سودمند تر خواهد بود. به علاوه در برخی سمعک های دیجیتالی برای بهره گیری بهتر،لازم است از دو سمعک استفاده شود.

انواع سمعک ازلحاظ تکنولوژی

سمعک ها دستگاه های پزشکی بسیار پیشرفته ای هستند که به هدف تقلید از گوش انسان ساخته شده اند. هزاران ساعت برای تحقیق و پژوهش در مورد تکنولوژی درون هر سمعک وقت صرف شده است. شرکت های تولید کننده ی سمعک در هر سال برای بهبود تکنولوژی آن میلیون ها دلار هزینه می کنند.

تکنولوژی موجود در داخل یک سمعک به سه سطح اصلی تقسیم می شود. در واقع، سمعک ها از نظر کیفیت صدا، توانایی کاهش نویز زمینه و توانایی در بهبود وضوح گفتار در سطح های مختلفی قرار دارند.

 

پیشرفته ترین سطح تکنولوژی در سمعک (سمعک های هوشمند وایرلس):

  •  بهترین عملکرد در نویز زمینه
  •  بالاترین درجه از انعطاف پذیری و تناسب برای جبران کم شنوایی.
  •  عملکرد کاملا اتوماتیک
  •  سمعک ها قابلیت اتصال به یکدیگر و پردازش دو گوشی را در تمام شرایط دارند.

سطح پیشرفته ی تکنولوژی در سمعک (سمعک هوشمند):

  • عملکرد خوب در نویز زمینه
  • انعطاف پذیری و تناسب خوب برای جبران کم شنوایی.
  • برخی از عملکردهای خودکار را دارا می باشد.

سطح پایه ای تکنولوژی در سمعک (سمعک دیجیتال):

  • عملکرد خوب در محیط های نسبتا ساکت
  • انعطاف پذیری و عملکرد محدود در نویز زمینه
  • عملکردهای خودکار اولیه

در سطح پیشرفته تر، طیف گسترده ای از سمعک ها وجود دارد که قابلیت های بی سیم دارند. این بدان معنی است که سمعک می تواند به تلفن همراه، تلفن ثابت، تلویزیون و دیگر دستگاه های سازگار با بلوتوث به صورت بی سیم متصل شود.

تفاوت در فن آوری در قیمت سمعک منعکس می گردد. در واقع، قیمت یک سمعک را تکنولوژی آن مشخص می کند و نه اندازه سمعک. ما بر این اعتقادیم که برای هر فرد کم شنوا بایستی سمعکی تجویز گردد که فرد با آن احساس راحتی کند و با کمال میل از آن استفاده کند. بنابراین، در تجویز سمعک بایستی به تمام جوانب از جمله سطح تکنولوژی سمعک، اندازه و البته بودجه ی فرد کم شنوا توجه داشت.

تجویز سمعک

روند تجویز و تنظیم سمعک 

بنابر قوانین کشور عزیزمان ایران، تنها مرجع مجاز برای تجویز سمعک، فیتینگ و تنظیم آن متخصصان شنوایی شناسی هستند. در واقع برای تجویز سمعک بایستی به کلینیک های ارزیابی شنوایی و سمعک مراجعه شود. متخصص شنوایی بر اساس نوع و میزان دقیق کم شنوایی، سن، موقعیت اجتماعی، نیازهای فرد کم شنوا و البته بودجه ی وی، از بین سمعک های متنوع و متعدد، مدل های مناسب را به فرد معرفی می کند و قابلیت های مختلف آن ها را توضیح خواهد داد.

پس از قالب گیری و فیتینگ سمعک بر گوش فرد، سمعک بر اساس کم شنوایی وی تنظیم می شود. به خاطر داشته باشید که سمعک های مدرن امروز قابلیت های تنظیمی بسیار بالایی دارند و یک ادیولوژیست خبره امکانات زیادی برای تنظیم سمعک به نحو دلخواه شما در اختیار خواهد داشت.

در پایان ذکر این نکته اهمیت دارد که زمانی سمعک برای فرد کم شنوا حداکثر بهره را خواهد داشت که روند تجویز و تنظیم سمعک توسط متخصص شنوایی بادانش و باتجربه صورت گیرد.

تجویز سمعک


برچسب‌ها: سمعک, تجویز سمعک, درمان کم شنوایی

یک گوش سالم یک گوش ناشنوا؟

معرفی سمعک های CROS و BICROS

برای کمک به افرادی که شنوایی یک گوش خود را کامل از دست داده اند سمعک های CROS و BICROS ابداع شد. (CROS مخفف عبارت Contralateral Routing of Signal است و کلمه BICROS مخفف کلمه Bilateral Contralateral Routing of Signal می باشد) این سمعک ها، از یک میکروفون که در گوش ناشنوا قرار می گیرد، برای دریافت صدا استفاده می کنند و این صدا یا بصورت بیسیم و یا از طریق سیم به گوش سالم فرد منتقل می شود و  تجربه شنوایی با دو گوش را برای فرد شبیه سازی می کند. در صورتی که فرد هیچ گونه افت شنوایی در گوش سالم خود نداشته باشد، از سمعک های CROS استفاده می شود ولی اگر گوش سالم فرد دارای افت شنوایی باشد، سمعک BICROS برای او تجویز می شود. از مزایای استفاده از سمعک های CROS و BICROS می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کیفیت صدا
  • ارایه طیف وسیعی از شنوایی
  • بهبود درک گفتار
  • ببهبود درک صدا در محیط های پر سر و صدا و شلوغ
  • بهبود در توانایی جهت یابی صدا
  • بهبود در شناسایی صدا
  • احساس شنوایی هماهنگ و متعادل
  • احساس خستگی کمتر برای فرد
  • افزایش میزان رضایت مندی افراد استفاده کننده از سمعک
با پیشرفت تکنولوژیهای دیجیتال، قابلیت هایی نظیر برنامه ریزی خود کار سمعک، و میکروفونهای جهت دار (Directional Microphone) نیز در طی چند سال اخیر، به این دسته از سمعک ها اضافه شده است. البته با اضافه شده این تکنولوژیها، سایز باتری های بکار رفته در این سمعک ها نیز افزایش پیدا کرده است و بیشتر افراد ترجیح می دهند که این قابلیتها را علیرغم نیاز به باتری هایی با سایز بزرگتر در اختیار داشته باشند. برخی از افرادی که از سمعک های CROS و BICROS استفاده می کنند بر این باور هستند که داشتن یک ریموت کنترل، برای تغییر دستی برنامه های سمعک می تواند به آنها در بهبود تجربه شنیداری در محیط های مختلف، کمک شایانی بکند

باتری سمعک


باتری سمعک از نوع روی-هوا یا zinc-air می باشد. باتری سمعک در چهار سایز مختلف در حلقه های شش تایی تولید می شود که دارای رنگ های ثابت در تمامی برندهای باتری سمعک می باشند.

سایز 10 زرد رنگ است. سایز 13 نارنجی رنگ است. سایز 312 قهوه ای رنگ است و سایز 675 آبی رنگ می باشد.

باتری های سمعک بسته به سایز آنها و مدل و مشخصات سمعک طول عمر متفاوتی دارند.

طول عمر سایز 10 باتری سمعک که کوچکترین سایز را داراست و در سمعک های داخل گوشی استفاده می شود حدود 7 روز می باشد.

طول عمر سایزهای بزرگتر باتری سمعک نظیر 675 که در سمعک های پشت گوشی استفاده می شود حدود 20 روز می باشد. 

در استفاده از باطری حتما باید به تاریخ انقضای آن توجه شود.